تعمیر کاتالیزور پژو ۴۰۵

تعمیر کاتالیزور پژو ۴۰۵ چگونه است؟

کاتالیزور یا کاتالیست به کنترل انتشار گازهای گلخانه‌ای خودرو که در حین رانندگی وارد محیط می‌شوند، کمک می‌کند. نصب این قطعه برای همه خودروها ضروری و اجباری است و بدون آن برگه تاییدیه معاینه فنی خودرو صادر نمی‌شود. کاتالیزورها بر اثر مرور زمان یا در اثر عوامل مختلف، ممکن است دچار مشکل شوند و کارایی خود را از دست بدهند. از این‌رو لازم است تا هرچه سریع‌تر نسبت به برطرف کردن مشکل آن اقدام کنید. در این مقاله قصد داریم در مورد تعمیر کاتالیزور پژو ۴۰۵ صحبت کنیم. اگر علاقه‌مند به این موضوع هستید، تا انتها همراه ما باشید.

تعمیر کاتالیزور ۴۰۵

کاتالیزور پژو 405 کجاست؟

کاتالیزور در خودروی پژو 405 معمولاً در قسمت میانی زیر خودرو، بین موتور و انتهای خودرو قرار دارد. این قطعه معمولاً به شکل یک جعبه فلزی استوانه‌ای شکل و بزرگ است که در مسیر لوله اگزوز نصب شده و با عبور دادن گازهای خروجی از موتور از طریق یک سری واکنش‌های شیمیایی، به تصفیه آن‌ها کمک می‌کند.

کاتالیزور پژو 405 از یک محفظه فلزی و یک هسته سرامیکی یا فلزی تشکیل شده که با مواد کاتالیستی مانند پلاتین، پالادیوم و رودیوم پوشانده شده‌اند. این مواد کاتالیستی، واکنش‌های شیمیایی را تسریع بخشیده و به تجزیه مونوکسید کربن، هیدروکربن‌ها و اکسیدهای نیتروژن کمک می‌کنند. این فرآیند باعث می‌شود تا گازهای خروجی کمتری به محیط زیست وارد شوند.

کاتالیزور 405 چیست؟

قبل از اینکه به موضوع تعمیر کاتالیزور پژو ۴۰۵ بپردازیم، بهتر است کمی بیشتر با این قطعه حیاتی آشنا شوید. کاتالیزورها، دستگاه‌هایی هستند که در سیستم اگزوز خودروها نصب می‌شوند و باعث واکنش شیمیایی با گازهای خروجی می‌شوند. این واکنش شیمیایی، گازهای آلاینده ناشی از احتراق را به ترکیباتی بی‌ضرر تبدیل می‌کند که باعث  آلودگی هوا نمی‌شوند. کاتالیزورهای ابتدایی، تنها برای کمک به کاهش انتشار هیدروکربن و مونوکسید کربن طراحی شده بودند. اما با پیشرفت فناوری و سخت‌تر شدن قوانین انتشار گازهای گلخانه‌ای، کاتالیزورهای جدیدی ساخته شدند. کاتالیزورهایی که امروزه در خودروها استفاده می‌شوند، کاتالیزور سه‌طرفه نام دارند، زیرا به کاهش ترکیبات مضر نیتروژن نیز کمک می‌کنند.

کاتالیزور خودرو پژو 405 چگونه کار می‌کند؟

کاتالیزور از یک فلز گرانبها برای ایجاد یک واکنش شیمیایی استفاده می‌کند که باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خودرو می‌شود. این فلزات کاتالیزور می‌توانند از جنس رودیوم، پالادیوم، پلاتین یا حتی طلا باشند. کاتالیزور، ابتدا گازهای سمی را از طریق فرآیند احیا به حرکت در می‌آورد که طی آن، گاز اکسید نیتروژن به گازهای بی‌ضرر نیتروژن و اکسیژن تجزیه می‌‌شود. سپس کاتالیزور از اکسیداسیون برای تبدیل مونوکسید کربن به دی‌اکسید کربن استفاده می‌کند.

کاتالیزور ۴۰۵ نقش مهمی در حفظ محیط‌زیست و سلامت انسان ایفا می‌کند. به‌همین‌دلیل اگر این قطعه دچار مشکل شود، گازهای مضر گلخانه‌ای وارد هوا می‌شوند و به محیط‌زیست و سلامت انسان آسیب می‌رسانند. بنابراین بهتر است هرچه زودتر به فکر تعمیر کاتالیزور پژو ۴۰۵ خود باشید.

کاتالیزور خودرو پژو 405 چگونه کار می‌کند؟

نفوذ سوخت خام در سیستم اگزوز

یکی از رایج‌ترین عواملی که منجر به خرابی کاتالیست پژو ۴۰۵ می‌شود، ورود سوخت به سیستم اگزوز است. وسایل نقلیه برای کارکرد صحیح، نیاز به مخلوطی دقیق از سوخت و هوا دارند. اگر این نسبت درست نباشد، سوخت خام می‌تواند وارد سیستم اگزوز شده و راه خود را به کاتالیزور باز کند.

هنگامی که این اتفاق می‌افتد، کاتالیزور پژو ۴۰۵ ممکن است بیش از حد گرم شود. درحالی‌که یک گرمای خیلی کوتاه به این قطعه حساس آسیب نمی‌رساند، اما حرارت طولانی‌مدت یا حرارت زیاد مکرر می‌تواند باعث از کار افتادن سریع آن شود. در این شرایط به احتمال زیاد بازسازی کاتالیزور پژو ۴۰۵ فایده‌ای ندارد و باید به فکر خرید یک کاتالیست جدید باشید.

ورود مایعات دیگر به سیستم اگزوز

خودروی شما از چندین مایع مختلف برای حرکت استفاده می‌کند، از جمله؛ روغن، روغن ترمز و روغن گیربکس. درحالی‌که این مایعات باید مسیرهای خاصی را طی کنند و به جایی که وسیله نقلیه شما به آن‌ها نیاز دارد برسند، اما ممکن است وارد مکان نامناسبی مانند کاتالیزور شوند.

معمولاً روغن و ضدیخ، مقصر خرابی کاتالیزور هستند. واشرهای آسیب‌دیده که این مایعات را در جای خود نگه می‌دارند، می‌توانند باعث نشت این مایعات به اگزوز شوند. بدین‌ترتیب یکسری ناخالصی‌ها در شبکه لانه زنبوری رسوب و مسیر آن را مسدود می‌کنند و در نهایت منجر به آسیب یا خرابی کاتالیزور می‌شوند. اگر چنین اتفاقی بیفتد و خیلی زود متوجه آن شوید، ممکن است بتوانید با تعمیر کاتالیزور، مشکل آن را برطرف کنید.

چه عواملی سبب خرابی کاتالیزور پژو 405 می‌شوند؟

عدم رانندگی کافی با خودرو

کاتالیزور خودرو باید به اندازه کافی داغ شود تا بتواند تمام رسوبات موجود در دیواره‌های خود را از بسوزاند. درست است که رانندگی در مسافت‌های کوتاه در بیشتر مواقع، هزینه بنزین و مسافت پیموده شده را پایین نگه می‌دارد، اما به افزایش طول عمر کاتالیزور کمکی نمی‌کند و نتیجه عکس دارد.

اما روش سرویس و تعمیر کاتالیزور پژو ۴۰۵ برای چنین مشکلی خیلی ساده است. رانندگی بیش از ۱۵ دقیقه برای حداقل چندبار در هفته، به کاتالیزور ۴۰۵ اجازه می‌دهد تا به دمای مورد نیاز برای سوزاندن هر چیزی که در داخل آن باقی مانده است برسد و آن را برای سفرهای آینده تمیز و سالم نگه دارد.

تنظیم نبودن موتور خودرو

یکی دیگر از عوامل خرابی کاتالیزور، تنظیم نبودن موتور خودرو است. بهترین کاری که می‌توانید برای وسیله نقلیه خود و کاتالیزور انجام دهید این است که هر چند وقت یکبار، موتور آن را تنظیم کنید. تنظیم شمع‌ها، وایرها و سایر اجزای دیگر موتور می‌تواند بر عملکرد موتور تاثیر بگذارد. هرچه موتور کارکرد بهتری داشته باشد، کاتالیزور نیر دیرتر دچار مشکل می‌شود.

روش‌های تعمیر کاتالیزور پژو ۴۰۵

کاتالیزور خودرو، جزء قطعات گران‌قیمت آن به شمار می‌آید. از این‌رو در مواقعی که امکان تعمیر کاتالیزور وجود دارد، دیگر نیازی به پرداخت هزینه زیاد برای تعویض آن نیست. در این قسمت به معرفی روش‌های مختلفی که برای تعمیر مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌پردازیم.

مشکلات اگزوز را رفع کنید

قبل از اینکه یاد بگیرید، چگونه تعمیر کاتالیست را انجام دهید، باید برخی از مشکلات احتمالی دیگری را که می‌تواند باعث ایجاد مشکل برای کاتالیزور شود را حذف کنید.

رفع نشتی اگزوز یکی از عوامل رایج مشکلات کاتالیزور است. به یک تعمیرکار ماهر مراجعه کنید تا سیستم اگزوز خودرو را از نظر فرسودگی واشرها، نشتی اگزوز و خوردگی لوله‌های آن بررسی کند. ابتدا به مشکلات اگزوز رسیدگی کنید و چندین بار خودرو را آزمایش کنید تا ببینید آیا علائمی که تجربه کردید از بین رفته است یا خیر.

یک رانندگی طولانی داشته باشید

کاتالیزورها زمانی بهترین عملکرد را دارند که از وسیله نقلیه خود به‌طور دائم و منظم استفاده کنید، مخصوصاً اینکه چند سفر طولانی در طول هفته داشته باشید. این اقدام به کاتالیزور زمان می‌دهد تا به اندازه‌ای گرم شود و تمام رسوبات درونش را بسوزاند.

برای سرویس خودکار و تعمیر کاتالیزور پژو ۴۰۵، وسیله نقلیه خود را برای رانندگی در بزرگراه به مدت ۳۰ دقیقه‌ یا بیشتر، بیرون ببرید و از توقف و استارت‌های مکرر خودداری کنید و به کاتالیزور زمان دهید تا به اندازه کافی داغ شود. افزایش دور در دقیقه موتور خودرو، می‌تواند تنها چیزی باشد که برای گرم کردن کاتالیزور و از بین بردن ناخالصی‌ها نیاز دارید. اگر سوالی در این زمینه داشتید و اگر می‌خواهید از قیمت تعمیر کاتالیزور پژو ۴۰۵ مطلع شوید، با ما تماس بگیرید.

تعمیر و بازسازی کاتالیزور ۴۰۵

برای تعمیر کاتالیزور پژو ۴۰۵، افزودنی پاک‌کننده اضافه کنید

متاسفانه، گرفتگی‌های کاتالیزور در بسیاری از مواقع با یک رانندگی طولانی با دور موتور بالا برطرف نمی‌شود. روش دیگری که می‌توانید برای تعمیر کاتالیزور پژو ۴۰۵ امتحان کنید، افزودن یک مکمل تمیزکننده است که برای حذف ضایعات انباشته شده از داخل کاتالیزور طراحی شده است. بسیاری از این مواد افزودنی، باید به‌طور مستقیم در مخزن سوخت تخلیه و با سوخت مخلوط شوند تا کاتالیزور را تمیز کنند.

برای تعمیر کاتالیزور پژو ۴۰۵، کاتالیزور را تمیز کنید

آخرین مرحله برای تعمیر کاتالیزور پژو ۴۰۵، تمیز کردن کامل آن است. تمیز کردن کاتالیزور خودرو، کار آسانی نیست و نیاز به مهارت و تجربه دارد. زیرا کوچکترین اشتباه ممکن است باعث آسیب‌دیدگی بیشتر این قطعه شود. بنابراین توصیه می‌کنیم به یک مرکز معتبر و مجهز تعمیر کاتالیزور مراجعه کنید تا تعمیر کاتالیست پژو ۴۰۵ به بهترین شکل ممکن انجام شود. مرکز کاتالیزور ما با بهره‌مندی از یک تیم حرفه‌ای و مجرب و برخورداری از به‌روزترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات، کاتالیزور خودروی شما را با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت تعمیر می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد تعمیر کاتالیزور اگزوز پژو ۴۰۵ صحبت کردیم. راهکارهای مختلفی برای تعمیر این قطعه حیاتی وجود دارد که برخی از آن‌ها را می‌توانید به تنهایی پیاده‌سازی کنید. اما برخی دیگر باید توسط افراد متخصص انجام شود، زیرا به دستگاه‌های پیشرفته نیاز دارند و کوچکترین بی‌دقتی می‌تواند به دیگر قسمت‌های کاتالیزور آسیب برساند. تیم متخصص و آموزش‌دیده ما با سال‌ها تجربه در زمینه تعمیر کاتالیزور خودروهای مختلف، آماده است تا برترین خدمات را در زمینه تعمیر کاتالیزور به شما ارائه دهد. برای اطلاع از هزینه تعمیر کاتالیزور پژو ۴۰۵ با ما تماس بگیرید.

به این محتوا چند امتیاز می دهید؟

برای امتیاز دادن بر روی ستاره های کلیک کنید.

میانگین امتیازدهی 5 / 5. شمارش آرا 1

اولین نفر برای رای دادن باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان و تماس